Monday, November 19, 2012

Cuti-Cuti Part II


Setelah menghabiskan masa selama 2 hari di Putrajaya, Anis bertolak pulang ke Kuantan dengan menaiki bas Transnasional dari Putrajaya. Tiket bas bernilai RM 26.00. Sebelum bertolak ke Gombak lagi, Anis dah minta tolong Atiqah carikan tiket sebab risau tak ada tiket nak balik. Maklumlah, musim cuti sekolah. Tambahan pula, perayaan Deepavali yang bakal menjelang pada 13 Nov. Pada mulanya, Anis suruh Atiqah cari tiket ke Temerloh sebab Anis bercadang nak balik ke Temerloh dulu. Kemudian, baru Anis akan balik ke Kuantan sebab hari Rabu Anis ada kelas. Lagipun, Anis dah lama tak naik bas seorang diri jauh-jauh sejak kejadian accident yang lalu. Anis risau, kalau-kalau Anis masih trauma. Tetapi, tidak ada bas ekpress yang menuju ke Temerloh. Yang ada, hanyalah ke Kuantan. Jadi, Anis menekadkan hati dan meminta Atiqah membeli tiket bas ke Kuantan. 

Semasa di Putrajaya, tidak ramai yang menaiki bas tersebut. Hanya 5 orang penumpang sahaja. Kemudian, bas berhenti di Puchong untuk mengambil beberapa orang penumpang dan meneruskan perjalanan. Lebih kurang sejam kemudian, bas tiba di sebuah tempat yang tidak asing bagi Anis. Tempat yang Anis rindui. Perhentian bas Pekeliling. Dulu, masa Anis belajar di CFS IIUM, di sinilah tempatnya Anis akan sampai dari Temerloh. Kemudian, dari perhentian ini, Anis akan menaiki Monorel ke KL Central. Dari KL Central, Anis akan menaiki bas RapidKL ke CFS. Sungguh rindu kenangan kehidupan di sini. 




Bas berhenti hampir setengah jam di Pekeliling. Anis turun sekejap untuk membeli air Revive dan buah jambu batu. Dahaga dan agak lapar. Lagipun, sengaja nak memijak kaki di Pekeliling. Huhu. Di Pekeliling, ramai penumpang yang naik dan memenuhi bas. Perjalanan diteruskan ke Kuantan. Sepanjang perjalanan di sekitar Kuala Lumpur, Anis sempat lagi snap beberapa kali. Hehe. 

..dua menara..
Anis tiba di Kuantan lebih kurang jam 7 malam. Anis minta tolong kawan Anis yang dah lama Anis berkawan dengan dia sejak dari zaman CFS untuk menjemput Anis di Terminal Makmur, Kuantan. Nama dia Elyna. Kebetulan dia nak keluar dinner dengan seorang lagi kawan yang bernama Akma. Elyna ajak makan di Sara Thai Kitchen. 

Keesokkannya, 12 Nov, Anis keluar dinner pula bersama ex-roommates yang sama-sama study di IIUM Kuantan. Tetapi, selama 4 tahun ini, inilah kali pertama kitorang dapat menghabiskan masa bersama-sama. Kitorang mengambil keputusan untuk makan di Sara Thai Kitchen. Walaupun Anis baru je makan di Sara Thai semalam, tapi Anis tak kisah sebab makanan di Sara Thai memang sedap. Menu istimewa kitorang malam tu ialah ikan siakap stim halia. 

Nisa~Mima~Amy~Asilah
Balik-balik dari keluar makan, Anis bergegas pula ke meeting 'Interkulliyah Quiz' yang bakal diadakan di UIA Kuantan 3 minggu lagi sempena IIUM Kuantan Open Day (IKOD). Rupa-rupanya, Anis dilantik sebagai Treasurer untuk program tersebut. 

Pada hari Selasa, 13 Nov, Anis tak ada apa-apa aktiviti. Cuma duduk di bilik. Ibu call, tanya sama ada Anis balik ke tak. Bila Anis fikir-fikir, Anis membuat keputusan untuk tidak jadi balik sebab Anis rasa Anis ada banyak perkara yang perlu dilakukan di Kuantan ini. Pada malam itu pula, Anis ada meeting IAB SCIENCESS untuk program sempena Maal Hijrah.  

Pada 14 Nov, Anis ada kelas pada waktu pagi. Pada waktu petang, Anis mempunyai appointment dengan Kak Aimi, final year student dentistry untuk scaling gigi. Selesai scaling, gigi Anis terasa lebih bersih. Tiada lagi hitam-hitam pada gigi. Senyuman pun terasa lebih menawan. Huhu. Menurut Kak Aimi, appointment Anis seterusnya ialah 2 minggu lagi.  

Tiba-tiba, petang tu, Anis terasa nak berjoging. Anis pun mengajak Amy, ex-roomate Anis, untuk pergi berjoging ke Taman Tasik Bandar Kuantan. Macam-macam cerita dapat berkongsi dengan Amy petang tu. Sebenarnya, Anis memang suka sangat spend masa macam tu pada waktu petang dengan kawan-kawan. Sambil jalan-jalan, kita boleh borak-borak. Tapi, sekarang di Kuantan, Anis sangat jarang dapat buat macam tu sebab kekangan masa dan tak ramai kawan Anis yang berminat untuk berjalan-jalan di tasik pada waktu petang. Jadi, petang tu, Anis sangat seronoklah! Thanks to Amy! 

Anis tak lupa assignment film review movie 'An Inconvenient Truth' yang ditonton di IIUM Gombak Jumaat lalu. Jadi, Anis mula menyiapkan assignment itu sebab kena hantar pada hari Jumaat. Selain itu, Anis juga diamanahkan oleh Program Manager untuk program Bowling Tournament untuk menghantar proposal program tersebut selewat-lewatnya pada hari Jumaat.  

Anis nak share juga satu kisah. Kata orang, alat teknologi atau gajet akan merajuk kalau kita sebut nak tukar dengan yang baru. Anis adalah post di Facebook untuk minta pandangan orang tentang handphone Nokia 500 yang Anis rasa macam berminat nak pakai. Tak pasal-pasal, handphone yang Anis pakai sekarang buat hal. Geramnya rasa! Anis pun dah jadi dalam dilema untuk menukar handphone. Anis pun delete post berkenaan dan mula survey smartphone yang lain. Anis pun dah ajak adik Anis untuk keluar esok harinya untuk membeli handphone baru. 

Anis dan adik Anis ke Kuantan Parade. Tetapi, Anis dah bertukar fikiran. Anis tak survey Nokia 500 tapi Nokia Asha 311. Anis lebih berminat dengan Nokia Asha 311 sebab harganya lebih murah. Yalah, duit Anis bukannya banyak sangat. Di website Nokia, harga Nokia Asha 311 tu RM419. Adik Anis membantu Anis, dan harga yang paling murah kami dapat ialah RM360. Tapi, Anis masih rasa ragu-ragu sebab tahun depan, ada rebat untuk beli smartphone, kan? Jadi, adik Anis pun bagi cadangan. Anis jangan beli lagi dan tunggu sampai handphone yang Anis pakai sekarang betul-betul tak boleh guna. Anis pun setuju, Anis kata pada adik Anis, kita tunggu, kalau handphone ni rosak, kita terus beli Nokia Asha 311 dengan harga RM360. Apa lagi, tak jadi beli handphone, Anis shopping handbag dan blouse. Huhu. 

Tengahari tu pula, Anis dapat idea untuk singgah ke rumah bapa saudara kami di Gebeng. Alhamdulilah, mereka sekeluarga ada di rumah. Sebenarnya, Anis memang dah lama sangat tak jumpa mereka. Jadi, sengajalah pergi rumah mereka untuk berziarah dan bersembang. Lama juga duduk di rumah mereka, sampai petang. Sempat lagi tengok cerita 'Mann' di TV3.

Hari Ahad, iaitu semalam, Anis membuat soalan questionnaire untuk FYP Anis. Setelah bercuti seminggu, barulah ada peluang untuk buat FYP. Hehe. Alhamdulilah, dah siap semua soalan, cuma ada sedikit lagi bahagian yang belum siap. 

Afterall, Anis rasa sungguh gembira selama seminggu ini. Anis rasa hidup Anis sangat bermakna seminggu ini. Dapat pergi jalan-jalan, makan-makan dan dapat jumpa semua roommate-roommate semasa di PJ dulu. Alhamdulilah! 


p/s: Handphone Anis baik-baik saja lepas Anis tak jadi beli handphone baru. =P 


1 comment:

Anis sedia terima komen daripada kawan-kawan. Terima kasih! ;)