Thursday, November 22, 2012

Riadah ~ Aerobics

Assalamualaikum.

Alhamdulilah, Anis rasa lebih segar petang ni setelah bersenam erobik atau lebih dikenali dengan senam robik. Anis rasa kepala Anis ringan sangat. Badan pun ringan. Sebenarnya, Anis tak berapa sihat sejak semalam. Sebelum pergi erobik tadi, Anis rasa pening kepala sangat-sangat sebenarnya. Tapi, Anis nak pergi juga senam robik ni, sebab memang dah minat. Tak boleh nak kata apalah kan. Nak seribu daya... Hasilnya, dah hilang dah pening kepala... (^_^) 

Sebenarnya, memang Anis minat sangat dengan senam robik ni. Sebab, sambil kita dengar lagu, kita boleh gerak-gerakkan badan kita. Lemak-lemak di celah-celah perut, peha dan lengan pun terbakar dengan gembiranya! Berbanding berjoging, Anis lebih prefer untuk bererobik. Kalau joging, Anis cepat 'hilang nafas'.. Baru berapa meter, Anis dah termengah-mengah. Kalau senam robik, Anis rasa enjoy sangat!! Lagipun, Anis ni memang suka sangat dengan lagu dan muzik sebenarnya. Jadi, tak adalah sia-sia sangat kalau Anis dengar lagu sambil bererobik, kan? Ada manfaat pada tubuh badan Anis. Selain itu, sebenarnya minat Anis juga ialah menari. Jadi, sebagai alternatif mengikuti kelas-kelas tarian yang mempunyai certain limitation untuk Anis join, Anis memilih senam robik sebab step-step senaman tu macam tarian juga. Yalah, setiap step kan mesti ikut irama dan rentak lagu yang dimainkan...

So, entry ni bertujuan untuk Anis share keseronokan Anis sebab MRC (wakil student) di Mahallah (kolej) yang Anis menetap di IIUM Kuantan ni, organize kelas senam robik ni FREE setiap hari Selasa dan Khamis. Siap bagi merit lagi! I like!! Sebenarnya, since last semester lagi kelas ni dah bermula. Anis memang tak miss la kan setiap kelas yang dibuat unless memang ada perkara penting yang clash dengan kelas tu yang Anis tak boleh nak elak. Tambahan pula, venue dorang buat kelas erobik ni sebelah je dengan blok Anis. So, Anis memang rajinlah nak pergi even tak ada geng sekalipun. 


Jomlah join kawan-kawan !! 

Kelebihan kelas Aerobics yang dianjurkan oleh MRC ni juga ialah ianya bersifat tertutup dan setiap peserta adalah perempuan. Therefore,  tak kisahlah Anis nak lompat-lompat ke, golek-golek ke, carefree sangat-sangatlah jadinya. Kalau ikutkan Anis ni memang pemalu. Kalau depan orang, nak gerak sikit pun malu sangat dah rasanya. Tapi, dalam kelas erobik ni tak perlu nak risau apa-apa. Oh, jangan salah faham! Dalam kelas Aerobics kitorang, semua orang still pakai tudung dan baju berlengan panjang. Even sama-sama perempuan, tapi adab masih kena jaga. Step-step pun tak adalah yang gedik-gedik sangat...

Kesimpulannya di sini, Anis bersyukur sebab Anis dapat melakukan riadah yang paling Anis gemari di IIUM Kuantan ni. Kalau tak, memang bertambah-tambahlah lemak-lemak badan Anis ni. Sebelum ni, Anis risau juga sebab Anis tak minat sangat nak main games macam badminton, ping-pong, basketball etc. sebab Anis memang tak terror main games. Nanti, orang bosan main dengan Anis. Since sekolah rendah pun, tak ada sukan pun yang Anis terror (disebabkan masalah kesihatan) sampai nak jadi wakil apa-apa.  Kalau nak pergi joging pula, nanti penat, termengah-mengah. Lagipun, joging kena teman, baru rasa selamat. Tempat nak pergi joging pun jauh sikit. So, aerobics ialah pilihan yang terbaik sangat yang kena dengan cita rasa Anis. Yeay!! 

No comments:

Post a Comment

Anis sedia terima komen daripada kawan-kawan. Terima kasih! ;)