Monday, November 19, 2012

Cuti-Cuti Part I

Assalamualaikum..

Hari ini, berakhirlah sudah cuti Anis selama seminggu. Sebenarnya, Anis bukanlah cuti direct pun seminggu ini. Hari Isnin, Rabu dan Jumaat yang lepas, Anis tak cuti pun, cuma tak ada kelas je pada hari Isnin dan Jumaat. So, kali ini Anis akan ceritakan aktiviti-aktiviti Anis sepanjang seminggu yang lalu. Are you ready?

Seperti yang Anis ceritakan dalam entry sebelum ini, Anis habis exam mid-sem pada 7 Nov yang lalu. Pada 9 Nov, Anis ada kelas macam biasa rasanya. Selesai kelas, Anis keluar dengan kawan Anis, Aidura ke Megamall, Kuantan. Tujuan keluar pada petang Khamis itu ialah sebab temankan Aidura tengok movie. Tajuk movie tu ialah "Silent Hill". Kalau adik-adik Anis tahu Anis tengok movie ni, mesti dorang jealous sebab dorang pun minat sangat dengan cerita "Silent Hill" ni. Untuk pengetahuan, kitorang lambat sikit masuk movie, movie start pukul 2.45pm. Tapi, pukul 3 pun, kitorang baru nak beli tiket. Tapi, oklah...cerita baru start! Best juga ceritanya, tapi Anis memang tak berapa minat tengok cerita seram suspens ni. Bila part yang ada makhluk hodoh tu, Anis kecikkan mata Anis. Tak sanggup nak tengok! Tengok sikit-sikit je. Huhu. 

Sebenarnya, Anis nak keluar sangat-sangat ke Megamall sebab Anis ada 3 agenda penting untuk dilaksanakan! Pertama, Anis nak cari bedak kompak Anis. Dari hari Isnin, Anis tak sapu bedak pada muka sebab bedak dah habis. Tak tahulah orang lain perasan ke tak. Anis pakai bedak apa, nak tau? Anis pakai Johnsons' Face Powder-White. Anis memang suka sangat pakai bedak ni, sebab sesuai dengan kulit muka Anis. Kedua, Anis nak cari beg yang sesuai untuk Anis travel. Akhirnya, Anis jumpa juga beg yang comel untuk Anis. Happy! Ketiga, yang Anis hampir-hampir lupa ialah menggantikan bateri jam tangan Anis. Yalah, nanti susah kalau pakai jam tangan yang tak berfungsi. So, petang itu terlaksanalah segala hajat Anis. 


Inilah beg travel yang dicari....comel tak?

Tetapi, Anis ada hajat yang lebih besar. Cuti yang mendatang ni, Anis berhajat untuk pergi bercuti. Entahlah, Anis pun tak tahu nak cakap bercuti ke apa, tapi Anis rasa lebih kepada membawa diri. Sebenarnya, pada hari Jumaat, 9 Nov, kelas Environment Anis kena pergi ke IIUM Main Campus, Gombak. Lecturer kitorang yang suruh datang sebab dia nak buat aktiviti untuk kitorang bersama student Law. Pada mulanya, ingatkan nak bertolak naik bas UIA malam Khamis, tapi nasiblah tak jadi, sebab Anis rasa penat sangat balik dari Megamall petang tu. Tapi, Anis dan kawan-kawan Anis perlu bertolak ke Gombak jam 4 pagi hari Jumaat menaiki kereta sendiri. 

Pagi Jumaat tu, Anis dan Izzah (roommate) bangun lebih kurang pukul 3 pagi untuk bersiap-siap ke Gombak. Kitorang berkonvoi 5 buah kereta. Kami bertolak pukul 4 pagi. Alhamdulilah, perjalanan kami selamat dan selamat sampai di Gombak jam 8 pagi. Kami berhenti sekejap di R&R Temerloh untuk solat subuh dan mengalas perut. Aktiviti di Gombak pada hari itu ialah 1 jam kelas dengan lecturer, Dr Maizatun. Kemudian, kitorang digroupkan dengan students Law untuk menyiapkan tugasan yang diberikan oleh Dr. Maizatun. Pada waktu petang, kitorang tonton movie yang bertajuk 'An Inconvenient Truth' yang menceritakan tentang masalah global warming. Menarik movie ni! Korang pun boleh cari dan download. Lepas itu, tonton sendiri. Movie ni Anis kena buat review pula, tapi kena hantar a week after. 




Malam tu, Dr. Maizatun jemput pula kitorang dinner di rumah beliau. Kitorang semua excited! Rumah beliau memang sangat luas dan selesa. Untungnya!. Menjadi inspirasi pula untuk memiliki rumah seumpama itu. Sangat kagum! 


..my Environmental Health friends..


Selain rumah, masakan pun sedap-sedap. Lagi-lagi baked macaroni. Hmm.. Anis ni, bukan jenis yang makan sangat makanan ala-ala western ni, tapi memang sedaplah. Tapi, Anis tak mampu nak makan banyak. Tak tambah pun, makan sikit je.



The best baked macaroni I've ever tasted!!

Balik dari rumah lecturer, Anis kembali semula ke IIUM Gombak. Anis bermalam di bilik ex-roommate Anis masa di CFS IIUM, PJ. Nama dia Azalia. Sejak berpisah di CFS, inilah kali pertama Anis bertemu lagi dengan dia. Alhamdulilah, Anis gembira sangat dapat berjumpa dia. Dulu, Anis ingat lagi yang Anis dan Lia selalu pergi talk (ceramah) sama-sama. Alhamdulilah, ukhuwah tu masih bertahan sehingga ke hari ini! Semoga Allah sentiasa memimpin kami. Amin.

Hari Sabtu, Anis menuju ke Putrajaya. Sebenarnya, Anis memang dah lama bercadang nak berjalan ke KL. Alhamdulilah, disebabkan trip ini, Anis tiba di KL. Kemudian, Anis juga teringin ke Putrajaya. Disebabkan ada trip ke Gombak, Anis pun membuat plan untuk pergi ke Putrajaya. Kawan baik Anis masa MRSM, Atiqah tinggal di Putrajaya. Anis pun tak sangka, ibu dan abah membenarkan Anis pergi ke Putrajaya seorang diri. Alhamdulilah, syukur diberikan kepercayaan. 

Anis ke KL Central menaiki LRT dari Gombak bersama dengan Hidayah a.k.a Doyok, kawan Anis sejak MRSM sampailah sekarang, sama kelas. Asalnya, Anis sepatutnya berseorangan saja. Syukur sekali lagi, sebab tiba-tiba Allah bagi teman. Semalam dah lewat balik dari rumah lecturer, jadi Doyok join Anis bermalam di bilik Azalia. Dia pun nak pergi KL Central, sebab nak pergi rumah kakak dia. Kemudian, kitorang berpisah di KL Central. Dia pergi menaiki Komuter manakala Anis menaiki ERL @ KLIA Transit untuk ke Putrajaya. 

Pengalaman pertama Anis menaiki ERL. Atiqah kata, ERL ni laju tapi mahal sikit. Tiket ke Putrajaya RM9.50 untuk seorang dewasa. Bagi Anis, oklah.. Tak adalah mahal sangat. Masa tiba di platform, Anis nampaklah ERL tu. Tapi, pintu dia semua tertutup. Dalam ERL tu, dah ada orang. Anis keliru juga, boleh masuk lagi ke tak ni? Sebab, Anis baca, ERL ni akan bertolak 5 minit lagi. Anis pun menuju ke ERL tersebut dan memilih gerabak yang kurang orang. Agak teragak-agak, macam mana nak masuk ni? Tiba-tiba, ada seorang pak cik tegur. Rasanya dia bekerja dengan ERL ni, sebab dia pakai uniform. Mungkin dia nampak Anis macam terpinga-pinga. Huhu. Anis pun jawab ringkas, "Nak masuk". Dia pun, menekan butang pada pintu untuk Anis. Pintu pun terbuka. Barulah Anis tahu, pintu ERL ni self-service. Masuk je dalam ERL, Anis terus keluarkan kamera dan mengambil gambar. Excited, first time naik ERL!! 










Kurang daripada setengah jam, Anis sampai di Putrajaya. 
Atiqah bawa Anis berjalan-jalan di sekitar Putrajaya. 






..Destinasi Idaman: Pullman Putrajaya Lakeside..
Antara banyak tempat di Putrajaya, Anis paling suka pergi Pullman Putrajaya Lakeside. Sangat cantik sebab reka cipta bangunannya berunsur tradisional. Anis terus berangan nak menetap di Pullman satu hari nanti. Best juga kalau ada lelaki budiman (bakal suami) yang sudi nak bawa Anis masuk resort ini nanti. Hehehe. 


No comments:

Post a Comment

Anis sedia terima komen daripada kawan-kawan. Terima kasih! ;)