Monday, October 19, 2015

Tips Untuk Buat Master by research

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ini Anis ingin menunaikan keinginan untuk berkongsi tips-tips untuk melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah sarjana (Master) terutamanya dalam mode by research. Sebelum itu, Anis ingin memaklumkan bahawa semua tips-tips yang Anis kongsikan ini adalah berdasarkan pengalaman dan pendapat Anis sendiri. Anis berharap, coretan Anis ini dapat membantu bakal pelajar atau sesiapa sahaja yang berminat untuk menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi. 

Anis sedia maklum, pasti sebelum membuat keputusan untuk menyambung pengajian ke peringkat Master, pelbagai dilema dan persoalan yang bermain di fikiran bakal-bakal pelajar. Apatah lagi jika di dalam kalangan keluarga sendiri belum ada sesiapa yang sampai ke peringkat yang tinggi ini. Oleh itu, sebelum mempersiapkan diri, jom baca dulu tips-tips dan kriteria-kriteria yang Anis ingin kongsikan kepada yang berminat!

 1. Niat
Perkara pertama yang paling penting adalah niat. Bahkan dalam setiap perbuatan kita seharian, segalanya bergantung kepada niat. Dalam agama Islam juga, niat amat dititikberatkan dalam penilaian amalan seseorang. Apabila kita rasa berminat untuk menyambung pengajian, sudah tentu kita sudah ada niat. Tetapi seeloknya kita perbetulkan niat kita terlebih dahulu. Niat ini akan menjadi teras utama dalam meningkatkan motivasi diri sepanjang perjalanan kita mendapatkan sekeping ijazah Master. Niatkanlah untuk tujuan-tujuan yang baik sebab kita ingin mendapatkan Master, bukan sekadar niat yang ala kadar iaitu untuk mendapatkan Master seperti kebanyakan orang ataupun sahabat-handai. Bukan niat untuk menunjuk-nunjuk dan riak dengan pencapaian diri kelak. Bukan niat untuk mendapatkan pendapatan gaji yang lebih lumayan. Muliakan niat kita sebagai contoh, untuk menambahkan ilmu supaya kita dapat memberi sumbangan kepada agama, negara dan masyarakat. Perjelaskan niat kita agar setiap apa yang kita lakukan kelak akan mendapat balasan baik dan keberkatan daripada Allah. InsyaAllah, usaha kita kelak akan dipermudahkan. 

2. Pengetahuan sedia ada
Ilmu pengetahuan yang basic tentang topik research kita juga adalah penting untuk kita kuasai sebelum kita memulakan journey Master kita. Lebih baik jika topik yang kita ingin kuasai itu adalah daripada minat kita sendiri, bukan daripada pengaruh supervisor kita, ibu bapa kita, adik-beradik kita atau sesiapapun selain diri kita sendiri. Minat ini akan meningkatkan lagi semangat kita untuk mendapatkan hasil result kajian kita. Dengan minat yang mendalam, sudah tentu pengetahuan basic mengenai bidang atau topik tersebut telah kita kuasai. Pengetahuan basic yang telah kita sedia ada ini dapat memudahkan lagi research kita. Seandainya kita masih terkial-kial dengan basic knowledge dalam bidang tersebut, sudah tentu akan sukar untuk kita memahami dan membuat kesimpulan tentang sesuatu perkara dengan segera kerana kita perlu back to the basic yang sudah tentu memakan masa. Basic knowledge ini adalah yang dipelajari semasa di peringkat yang lebih rendah iaitu Diploma dan Degree serta ilmu ilmiah yang kita perolehi daripada kajian saintifik oleh penyelidik terdahulu. 

3. Kemahiran berkomunikasi
Kemahiran soft skill ini sememangnya perlu ada di mana-mana pun dan dalam diri sesiapa pun. Komunikasi kan perkara utama bagi manusia! Tanpa komunikasi tak bermaknalah kehidupan seorang manusia, betul tak? Komunikasi dalam research pula adalah sangat diperlukan sama ada secara lisan mahupun bertulis dan juga elektronik. Adab-adab dalam komunikasi perlulah dijaga. Komunikasi dengan para pensyarah dan penyelidik amatlah penting untuk kita berkongsi maklumat dan belajar sebab mode by research tidak ada kuliah. Jadi, kita sendiri kena pergi mencari guru. Banyak masalah yang akan timbul jika kita mempunyai masalah untuk berkomunikasi dengan baik ataupun tidak mahu berkomunikasi. Selain itu, kita juga perlu berkomunikasi dengan agen supplier bahan-bahan kajian/research kita. Kadang-kala, mereka juga berperanan sebagai guru kita secara tidak langsung. Sekiranya research kita melibatkan human subject, kita perlu mahir berkomunikasi dengan subject kita yang mungkin tidak ada latar belakang pengajian sains yang mana kita perlu memberi penerangan secara umum tetapi jelas mengenai kajian kita. 

4. Keyakinan dan keterampilan diri
Selain itu, keyakinan diri juga amat penting. Sentiasa percayakan diri sendiri bahawa kita mampu untuk melakukan sesuatu dan akan berjaya melakukannya. Walaupun kita masih baru dan mentah dalam dunia penyelidikan dan akademik, kita perlu sentiasa yakin diri dan berketerampilan. Keterampilan diri penting apabila kita berhadapan dengan pensyarah, dalam kalangan ahli akademik juga di hadapan pelajar junior. Sebagai seorang penyelidik dan ahli akademik, imej diri yang kita bawa adalah penting untuk kita meyakinkan diri sendiri dan orang lain bahawa kita adalah seorang yang layak bergelar ilmuwan. 

5. Perancangan masa yang efektif
Apabila menjadi seorang penyelidik, kita perlu bijak membahagikan masa kerana biasanya projek yang dijalankan akan mengambil tempoh yang panjang untuk sampai ke peringkat kesimpulan. Sesuatu objektif yang ingin dicapai mungkin mengambil masa beberapa bulan. Tanpa perancangan masa yang efektif, agak sukar untuk kita memenuhi sesuatu deadline. Tambahan pula, sebagai pelajar Master, kita perlu sentiasa upgrade knowledge kita dengan banyak membaca sumber rujukan saintifik selain daripada menjalankan kajian kita sendiri. Kita juga perlu memperuntukkan masa untuk menulis thesis. Hal-hal peribadi juga perlu diuruskan dengan baik. Ada masa, kita perlu menghadiri seminar dan konferens yang mungkin mengambil masa beberapa hari. Mungkin kita terlibat dalam pembentangan di seminar dan konferens tersebut yang memerlukan kita untuk membuat persediaan slide dan pembentangan. Kadang-kala, kita mungkin juga terlibat dalam menjadi 'tutor' atau 'pembantu pensyarah' di dalam makmal untuk melakukan demo dan memberi tunjuk ajar kepada pelajar junior (Degree).  

6. Semangat tidak berputus asa
Last but not least, untuk berjaya mendapatkan Master, kita wajib ada semangat juang yang tinggi. Kita tidak boleh sekali-kali berputus asa dengan mudah. Jika tidak, segala usaha kita sebelumnya akan menjadi sia-sia. Kita juga perlu sentiasa mengingat kembali niat murni kita sebab kita ingin melanjutkan pelajaran ketika kita mengambil keputusan membuat Master dahulu. Pelbagai cabaran dan ujian yang akan dihadapi sepanjang journey kita melaksanakan research. Kita perlu banyak bertenang dan menghadapi cabaran dan ujian itu dengan bijak. Semangat dan kebolehan untuk menyelesaikan sesuatu masalah juga perlu ada dalam diri kita. 

Pada pengalaman Anis, inilah beberapa perkara yang penting yang perlu diterapkan dalam diri bakal pelajar Master. Mudah-mudahan dengan mengamalkan tips-tips ini, bakal pelajar dapat menamatkan pengajian Master dengan jayanya dan menggenggam segulung ijazah sarjana. Ilmu yang ditimba kemudiannya dapat memberi sumbangan dan manfaat kepada seluruh masyarakat hendaknya. InsyaAllah. Amin.. 

4 comments:

  1. assalamualaikum kak. saya seronok sangat baca entri akak berkenaan postgraduate study ni. saya sbenarnya ada beberapa soalan yang nak ditanya dekat akak sebab saya pun berminat nak sambung master di uia. saya dah pun approach sorg dr ni. kalau boleh saya nak emel akak supaya lebih senang nak tanya2. terima kasih (:

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Emel sy anisanasida@gmail.com kalau ada yg boleh sy tolong, insyaAllah sy tolong.. :-) terima kasih ye sis..

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Slm..hi anis..slm kenal..sy nk tny anis detail bkenaan master by research ni..bleh sy dptkn no contact@wassup ke..timaksh ya=)

    ReplyDelete

Anis sedia terima komen daripada kawan-kawan. Terima kasih! ;)