Sunday, September 23, 2012

Proposal FYP

Assalamualaikum.

Hari ini genap 2 minggu Anis berada di universiti yang tercinta, IIUM Kuantan untuk semester baru. Alhamdulilah, Anis sudah bergelar pelajar tahun ke-4 Kulliyah Sains untuk mendapatkan Ijazah Sarjana Muda Sains Bioperubatan. Tetapi, untuk pengetahuan semua, bidang Sains Bioperubatan kini berada di bawah Kulliyah Sains Kesihatan Bersekutu, IIUM. Seperti yang semua maklum, untuk menamatkan pelajaran selama 4 tahun di universiti ini, Anis perlu membuat 'thesis'. 'Thesis' ialah sebuah kajian atau research. Sebagai bakal saintis, mesti ramai yang menganggap pelajar seperti Anis akan membuat kajian atau eksperimen di dalam makmal, kan? Namun, Anis tidak memilih lab-based research sebagai 'Final Year Project' Anis. Anis memilih field-based research.

Kenapa?

Pertama sekali sebab sepanjang 3 tahun di sini, Anis sudah belajar macam-macam subjek. Anis belajar Anatomi, Fisiologi, Molecular Biology, Patologi, Biokimia, Mikrobiologi, Hematologi, Parasitologi, Farmakologi, Toksikologi, Quality Assurance termasuklah Epidemiologi dan Biostatistik. Cuba tengok betul-betul, subjek yang Anis belajar lebih kurang sama dengan subjek yang bakal doktor belajar. Mestilah....kan Bioperubatan! =)

Sepanjang Anis belajar semua subjek-subjek yang disenaraikan tadi, Anis mendapati minat dan potensi Anis lebih dalam subjek.........Epidemiologi dan Biostatistik......... Oleh itu, untuk FYP, Anis memilih untuk membuat research yang berkaitan dengan Epidemiologi dan Biostatistik. =)

Bukan Anis tak minat buat kerja dalam makmal, tetapi Anis lebih berminat untuk melakukan survey. Kemudian, membuat analisa dan kesimpulan mengenai sesebuah populasi. Topik kajian yang Anis pilih pula ialah Denggi. Anis akan membuat survey tentang pengetahuan dan kesedaran (attitude) orang ramai tentang pencegahan Denggi. Menarik tak FYP Anis? =)

Jadi, sekarang Anis ada masa 1 minggu lagi untuk menyiapkan proposal FYP Anis. Doakanlah agar Anis berjaya menyiapkan proposal ini. InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment

Anis sedia terima komen daripada kawan-kawan. Terima kasih! ;)